Week 8: Tasmanië

Alweer een week voorbij op het mooie Tasmanië. Deze week ging niet alles volgens planning, maar we hebben nog steeds veel mooie dingen kunnen zien en doen.

Dag 3:
Nadat we al onze spullen weer hadden ingepakt zijn we naar het Douglas Aspyn nationale park gegaan. Hier hebben we een korte wandeling gemaakt naar een soort meer in het midden van een bos. Vervolgens zijn we door gereden naar het Freycinet nationale park, dit park is een stuk groter en hier zijn we dus ook twee keer heen gegaan. Vandaag waren we naar de Friendly beaches, Coles bay & het Wineglass bay lookout point geweest.
De Friendly beaches was een prachtig, super wit strand. We hebben hier even heerlijk gezeten. Vervolgens zijn we gereden naar Coles bay, dit is een klein dorpje waar we even naar de supermarkt zijn geweest en we hebben er wat gegeten. Na onze lunch zijn we naar het startpunt van de hikes gereden en hadden we besloten om de hike naar het Wineglass bay lookout point te doen. Dit zou een hike van een uur tot anderhalf uur zijn, maar uiteindelijk waren we binnen 40 minuten alweer terug. Het was het wel zeker waard, want het uitzicht was het geweldig.
Helaas waren alle campings in het nationale park volgeboekt en moesten we dus op zoek naar een iets buiten het park. Gelukkig was er een die gratis was en niet te ver weg.

Dag 4:
Vanochtend zijn we terug gereden naar het Freycinet nationale park, dit keer voor een langere hike. Het was een hike van 11 km, die zo’n 5 uur zou duren. Het was veel klimmen en dalen, maar hierdoor had je super uitzichten. De hike ging langs Wineglass bay & Hazards beach en door de bossen. Ook hadden we wilde walibi’s gespot. Na deze hike hadden we nog genoeg tijd om iets anders te doen en dus zijn we doorgereden naar onze volgende locatie, alleen ging dit wat anders dan gepland. De auto begon namelijk rare geluiden te maken en dus moesten we stoppen. Na wat telefoontjes was er gezegd dat we konden rijden naar het eerst volgende dorpje (dat nog wel 20 km was, aangezien we in the middle of nowhere waren). Daar aangekomen was er gelukkig een autogarage die naar de auto kon kijken. De auto moest er ‘s avonds blijven en we hebben er dus in een hostel geslapen.

Dag 5:
‘S ochtends vroeg konden we terug gaan naar de garage waar de monteur het probleem tijdelijk had opgelost, maar we moesten nu wel zo snel mogelijk naar Hobart rijden om het echt te laten maken. We zijn daar dus gelijk heen gereden zonder andere stops te maken. Eenmaal aangekomen bleken de meeste garage’s dicht te zijn, aangezien het zaterdag was en die wel open waren konden ons helaas nu niet helpen. We moesten wachten tot maandagochtend en dus zijn we naar een camping in de buurt gegaan zodat we op maandag terug konden komen. Deze camping, Barilla holiday park, was wel super fijn. Warme douches, wasmachines en een keuken die we konden gebruiken. Helaas hebben we vandaag niet echt iets kunnen zien, maar dat durfden we ook niet aan met de auto.

Dag 6:
Vandaag dachten we naar de stad te gaan om deze te verkennen, omdat we verder toch geen kant op konden. We wilden de auto niet gebruiken en dus besloten we met het openbaar vervoer te gaan. Alleen omdat het zondag is rijden de bussen hier niet vanuit de dorpjes richting de stad en moesten we dus op een andere manier naar de stad komen. Het was 3 uur lopen en dus besloten we om te proberen te liften. Dit lukte, binnen 10 minuten stopte een aardige vrouw die ons mee kon nemen naar de stad. We hebben een paar markten bezocht en we zijn naar Battery point geweest, hier zijn veel historische gebouwen. Om terug te komen naar de camping hadden we een uber geregeld.

Dag 7:
Vandaag kon er eindelijk naar onze auto worden gekeken. De garage zat naast een winkelcentrum en dus zijn we daar heen gegaan tijdens het wachten. De monteur moest het onderdeel dat moet worden vervangen bestellen en dus moeten we op woensdag terug komen. Hij zei dat het geen probleem was om de auto zo te gebruiken en dus kunnen we vanaf nu weer wat dingen gaan doen en zien. Na nog wat boodschappen te hebben gedaan zijn we richting een ander mooi natuurgebied gereden, waar veel bijzonder natuurverschijnselen te zien zijn. Zo zijn we naar de Tessellated Pavement, Eaglehawk neck, blow hole, Tasman Arch en waterfall bay geweest. Tijdens de wandelingen liepen we langs prachtige kliffen, erg bijzonder om allemaal te zien.
Nu we nog tot woensdag rond Hobart moeten blijven zijn we terug naar dezelfde camping gereden om nog twee nachten te blijven.

Dag 8:
Vandaag zijn we naar Maria Island gegaan, dit is een klein eiland met veel mooie hikeroutes en wildlife. We hebben de painted cliffs hike en de fossil cliffs hike gedaan van in totaal zo’n 10 km. Tijdens deze hikes hebben we wilde wombats, walibi’s en heel veel kangaroes gespot. De kangaroes kwamen ineens in tientallen uit de bossen om te eten, super om zo dichtbij te zien.

Ondanks de autopech hebben we gelukkig nog wel veel mooie dingen kunnen zien. Wel allemaal met wat vertraging en ook zullen we nu dingen gaan missen, maar het had veel erger kunnen aflopen met de auto.

Op het moment zitten we te wachten op een telefoontje van de monteur dat we kunnen komen. Hopelijk kunnen we dan vanmiddag weer verder reizen.